Czcionka:

A+A-

Kontrast:

PRZEZ CHEMIĘ DO KUCHNI

Opis pomysłu

Jakiś czas temu narodził się pomysł połączenia trudnego procesu nauczania chemii z atrakcyjną dla uczniów formą rozwijania swoich zdolności kulinarnych. 
Chcemy pokazać uczniom, że chemia nie jest martwą nauką, zamkniętą tylko w ścianach laboratorium chemicznego, ale otacza nas na co dzień. Wystarczy poznać ją "od kuchni " i "rozłożyć na czynniki pierwsze jak atomy" :-)

Chcemy zachęcić młodych ludzi do większej wnikliwości i zaciekawienia światem. W ich głowach rodzi się mnóstwo pytań, np. jak to się dzieje, że dzięki drożdżom piekarniczym ciasto rośnie. Chcemy na te i wiele innych pytań odpowiedzieć praktycznie: na zajęciach laboratoryjnych z panią Lucyną Troch (nauczycielką chemii i biologii) sami w sposób doświadczalny, poznają proces fermentacji alkoholowej drożdży. Natomiast na zajęciach kulinarnych z Panią Agnieszką Koźbiał - miłośniczką gotowania, nauczą się piec ciasto drożdżowe i przekonają się ile frajdy dostarcza wspólne pieczenie i delektowanie się produktami fermentacji drożdży :-) 
Oczywiście zanim będą konsumować różne produkty, poznają też zasady podawania do stołu i savier-viveru.
Pani Agnieszka nie uczy chemii, więc w czasie kiedy drożdżówka będzie się piekła, z przyjemnością wysłucha dzieci, które opowiedzą na czym polega proces fermentacji drożdży. Zatem nasi podopieczni będą mieli też okazję wykazać się wiedzą i przekazać ją dalej.
 

Plan działania

Jak chcemy tego dokonać? Nie musieliśmy długo szukać inspiracji - każdy z nas ma przecież takie domowe laboratorium, którym po prostu jest nasza kuchnia. Sól kuchenna, cukier, proszek do pieczenia lub ocet to podstawowe odczynniki, które posiadają swój wzór chemiczny, nazwę oraz właściwości decydujące o ich zastosowaniu. Z kolei gotowanie czy pieczenie opiera się na istotnych przemianach chemicznych. Przykładem może być gotowanie jaj, czyli koagulacja białka kurzego pod wpływem wysokiej temperatury. 
Znając właściwości chemiczne podstawowych produktów spożywczych można przeprowadzić proste eksperymenty, które pozwolą poznać w przystępny sposób istotę podstawowych terminów, zjawisk i reakcji chemicznych. 
Mamy już ponad 30 gotowych pomysłów na zajęcia oparte na zasadzie kulinarno-chemiczno-biologicznej ścieżki edukacyjnej.  Tematy będą realizowane na zajęciach doświadczalnych z chemii oraz na zajęciach kulinarnych.
 

Miejsce i czas realizacji

Planujemy zrealizować 30 godzin zajęć z uczniami w II semestrze tego roku szkolnego. 
Zajęcia będą odbywać się na terenie szkoły, cyklicznie raz w tygodniu, przez jedną godzinę. Każdy temat (np. fermentacja mlekowa) będzie realizowany w czasie 2 godzin: 1 godzina zajęć chemicznych oraz 1 godzina zajęć kulinarnych.
Dodatkowo planujemy zrealizować 2 wycieczki edukacyjne do cukrowni oraz przedsiębiorstwa produkującego oleje roślinne.
W ramach podsumowania zajęć chcemy zaprosić na zajęcia pokazowe rodziców uczniów, aby sami mogli się przekonać ile ich dzieci zdobyły praktycznych umiejętności. Będzie okazja do zobaczenia najciekawszych eksperymentów oraz degustowania kulinarnych potraw przygotowanych przez uczestników projektu. 
Planujemy również poinformować lokalne media o realizacji naszego pomysłu m.in po to, aby wyróżnić i docenić zaangażowanie uczestników projektu. 
 

Korzyści dla uczniów

Projekt„ Przez chemię do kuchni” jest naszą odpowiedzią na coraz większą potrzebę rozwijania umiejętności praktycznych wśród młodych ludzi. Na postawie wieloletnich obserwacji oraz wyciągniętych wniosków zauważyłyśmy, że uczniom w szkole najbardziej brakuje samodzielnego działania i formułowania własnych wniosków. Zależy nam na podniesieniu ich motywacji do nauki i samorozwoju. Chcemy rozwijać w naszych uczniach praktyczne kompetencje, które będą przydatne im w codziennym życiu. 
Podsumowując, uczniowie, pod czujnym okiem swoich opiekunów, będą samodzielnie przeprowadzać doświadczenia i eksperymenty chemiczne, dzięki którym poznają procesy chemiczne zachodzące podczas pieczenia, gotowania, marynowania, smażenia... potraw.  Na kolejnych zajęciach, tym razem już kulinarnych, będą przygotowywać posiłki, podczas których te przemiany zachodzą.

Nabywanie wiedzy podczas tych zajęć jest umiejętnością oczywistą, jednak naszym priorytetem jest rozwijanie u dzieci również umiejętności współpracy, dzielenia się obowiązkami, wykonywania rozpoczętych działań do końca, co wcale nie jest dla młodych ludzi takie oczywiste... Co mamy tutaj na myśli? "Przeprowadziłaś/eś doświadczenie? Przygotowałaś/eś posiłek? Świetnie! Gratulacje! ...Ale musisz jeszcze po sobie posprzątać :-)"...Czyli chcemy współuczestniczyć w przygotowaniu tych młodych ludzi życia.
 

Wykorzystanie grantu

Aby w pełni zrealizować cele naszego projektu potrzebujemy wsparcia finansowego. Do przeprowadzenia zajęć laboratoryjnych konieczny jest zakup odpowiednich odczynników chemicznych, natomiast aby zrealizować zajęcia kulinarne trzeba będzie zakupić produkty spożywcze do przygotowywania potraw. 
Planujemy również dwie wycieczki edukacyjne do przedsiębiorstw zajmujących się produkcją żywności: cukrowni oraz firmy produkującej oleje roślinne. Na wynajem autokaru również potrzebujemy dofinansowania.
Ponadto chcielibyśmy wzbogacić nasze szkolne zaplecze kulinarne o potrzebne wyposażenie (sztućce, garnki, fartuchy, deski do krojenia itp.). Oczywiście z zakupionych rzeczy korzystać będą nie tylko uczestnicy projektu ale jesteśmy przekonani, że w przyszłości również inni uczniowie realizujący zajęcia o tematyce kulinarnej. Tym bardziej, że wierzymy, iż projekt będzie miał swoją kontynuację w następnych latach.
 
Elementy unikatowe
Uważamy, że nasz projekt „Przez chemię do kuchni” jest innowacyjną odpowiedzią na coraz większą potrzebę rozwijania umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży. Niestety dostrzegamy niepokojące zjawisko zaniku tych ważnych umiejętności. Budujące jest jednak to, że uczniowie chcą angażować się w ciekawe projekty i liczą na nasze wsparcie i zauważenie ich potencjału. 
Zależy nam na tym, aby młodzi ludzie, kończący edukację w naszej szkole potrafili ze sobą współpracować, byli samodzielni i wyposażeni w tzw. życiową wiedzę i umiejętności.
Nasz projekt jeszcze się nie rozpoczął a już cieszy się dużym entuzjazmem wśród uczniów i ich rodziców. Chcemy, aby w następnych latach pomysł był kontynuowany i wierzymy, że argumenty, które przedstawiliśmy w naszym wniosku są wystarczające aby wesprzeć finansowo nasz projekt.
Data dodania: 2020-11-30 20:45:59
Ilość wyświetleń: 152

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

„Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało.”

Henryk Goldszmit
Godło
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook