QPROCEDURA KSZTAŁCENIA W WARIANCIE MIESZANYM HYBRYDOWYM W ZWIĄZKU Z ZAPOBIEGANIEM, PRZECIWDZIAŁANIEM I ZWALCZANIEM COVID-19
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W GMINIE MALBORK
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Niniejsza procedura określa zasady organizacji i prowadzenia kształcenia w wariancie mieszanym hybrydowym w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 w Szkole Podstawowej w Gminie Malbork.
§ 2
Ilekroć w procedurze jest mowa o:
1) Kształceniu mieszanym/hybrydowym – należy przez to rozumieć takie prowadzenie procesu kształcenia, w którym w części grup, oddziałów, klas, etapów edukacyjnych lub całej szkole poszczególne zajęcia będą prowadzone stacjonarnie oraz z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość,
2) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej w Gminie Malbork.
3) Nauczycielu – należy przez to rozumieć pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Szkole Podstawowej w Gminie Malbork.
4) Uczniach – należy przez to rozumieć młodzież uczęszczającą do Szkoły Podstawowej w Gminie Malbork.
5) Szkole, jednostce – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Gminie Malbork.
§ 3
Zawieszenie zajęć
1) zachorowanie na COVID-19 choćby jednego z uczniów szkoły lub członka jego rodziny, z którym pozostaje on w styczności, a także pracownika szkoły (i odpowiednio członka jego rodziny)
2) wystąpienie dużego ogniska zachorowań na terenie, na którym zlokalizowana jest szkoła.
1) opisać zagrożenie epidemiczne i uzasadnić, dlaczego czyni ono koniecznym przejście na inną formę kształcenia,
2) wskazać, w jakim zakresie będzie realizowane kształcenie zdalne.
3) wskazać okres, w którym będzie realizowania inna forma kształcenia (nie może być to czas nieokreślony).
§ 5
1) ustalenia skutecznych sposobów komunikacji z rodzicami uczniów;
2) zaplanowanie równomiernego obciążenia ucznia zajęciami w danym dniu;
3) uwzględnienie możliwości psychofizyczne ucznia;
4) ograniczenia wynikające z sytuacji ucznia w środowisku domowym (np. warunki techniczne, dostęp do Internetu);
5) uwzględnienie indywidualnych potrzeb uczniów, a w szczególności mając na uwadze odrębną specyfikę kształcenia.
§ 6
W okresie ograniczenia funkcjonowania jednostki Dyrektor odpowiada za organizację realizacji zadań szkoły, w tym organizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, a w szczególności:
1) ustala, czy uczniowie i nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między uczniami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia;
2) ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć;
3) przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informacje o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania,
4) koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów, w tym dzieci i uczniów objętych kształceniem specjalnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze;
5) ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach;
6) wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać w trakcie kształcenia w trybie hybrydowym;
7) zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji.
§ 7
PROCEDURA FUNKCJONOWANIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W GMINIE MALBORK OD 1 WRZEŚNIA 2020 R.
ROZDZIAŁ 1
INFORMACJE OGÓLNE
§ 1
Cel procedury
Celem niniejszej procedury jest usystematyzowanie działań pracowników, rodziców oraz Dyrekcji w celu zachowania bezpieczeństwa i higienicznych warunków w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę Podstawową w Gminie Malbork od 1 września 2020 r.
§ 2
Ilekroć w niniejszej procedurze jest mowa o:
1) Jednostce, Szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Gminie Malbork;
2) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej w Gminie Malbork;
3) Rodzicach – należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
4) Organie prowadzącym– należy przez to rozumieć Gminę Malbork.
§ 3
ROZDZIAŁ 2
ZADANIA I OBOWIĄZKI DYRKETORA
§ 4
1) organizuje pracę szkoły zgodnie z obowiązującymi zasadami oraz stosuje się do nowych zaleceń;
2) współdziała z pracownikami w zapewnieniu bezpiecznych warunków prowadzenia zajęć w szkole;
3) nadzoruje prace porządkowe wykonywane przez pracowników zgodnie
z powierzonymi im obowiązkami (w tym wypełnianie kart kontroli dezynfekcji pomieszczeń);
4) dba o to, by w salach, w których uczniowie spędzają czas nie było przedmiotów, których nie można skutecznie zdezynfekować;
5) prowadzi komunikację z rodzicami dotyczącą bezpieczeństwa dzieci w jednostce;
6) kontaktuje się z rodzicem– telefonicznie, w przypadku stwierdzenia podejrzenia choroby sugerujących infekcję dróg oddechowych u ich dziecka;
7) współpracuje ze służbami sanitarnymi;
8) instruuje pracowników o sposobie stosowania procedury postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia;
9) informuje rodziców o obowiązujących w szkole procedurach postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia (za pomocą poczty elektronicznej, strony internetowej oraz plakatów wywieszonych w jednostce).
. Przy każdym wejściu do budynku szkoły zamieszono:
1) informację o obowiązku dezynfekcji rąk;
2) instrukcję o sposobie użycia środka dezynfekującego;
3) dozownik z płynem do dezynfekcji rąk, umożliwiający wszystkim wchodzącym do szkoły skorzystania z niego (zobowiązuje się pracowników sprzątających
o zgłaszanie niskiego poziomu płynu oraz bieżące uzupełnienie dozowników);
4) numery telefonów do organu prowadzącego, powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej, oddziału zakaźnego szpitala oraz służb medycznych, z którymi należy się skontaktować w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych u osoby znajdującej się na terenie jednostki.
§ 5
Zawieszenie zajęć
1) organizowanie jednocześnie zajęcia w formie tradycyjnej na terenie jednostki oraz
w formie kształcenia na odległość (WARIANT MIESZANY- HYBRYDOWY);
2) organizowanie zajęcia w formie kształcenia na odległość, zgodnie z zarządzeniem Dyrektora o zawieszeniu funkcjonowania szkoły i prowadzenia kształcenia na odległość (WARIANT ZDALNY).
1) ustalenia skutecznych sposobów komunikacji z rodzicami uczniów;
2) zaplanowanie równomiernego obciążenia ucznia zajęciami w danym dniu;
3) uwzględnienie możliwości psychofizyczne ucznia;
4) ograniczenia wynikające z sytuacji ucznia w środowisku domowym (np. warunki techniczne, dostęp do Internetu);
5) uwzględnienie indywidualnych potrzeb uczniów, a w szczególności mając na uwadze odrębną specyfikę kształcenia:
§ 8
ROZDZIAŁ 3
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY § 9
§ 10
Zasady przyprowadzania i odbioru dzieci ze szkoły
1) 1 rodzic z dzieckiem;
2) zachowanie dystansu od kolejnego rodzica z dzieckiem min. 1, 5 m;
3) zachowanie dystansu od pracownika szkoły min. 1,5 m;
4) opiekunowie powinni przestrzegać obowiązujących przepisów prawa związanych z bezpieczeństwa zdrowotnym obywateli (m.in. stosować środki ochronne: osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk).
§ 11
§ 12
§ 13
1) do dezynfekcji rąk za pomocą płynu do dezynfekcji znajdującego się przy wejściu do szkoły lub założenia rękawiczek ochronnych;
2) do zakrywania ust i nosa (maseczka, przyłbica);
3) do nieprzekraczania obowiązujących stref, w których mogą przebywać oraz przestrzegania zasad przebywania w nich.
§ 14
Sala gimnastyczna
§ 15
Szatnia
§ 16
Zajęcia świetlicowe
1) codziennie rano, przed przyjściem wychowanków;
2) nie rzadziej niż co godzinę, w trakcie przebywania dzieci w świetlicy;
3) za każdym razem po przeprowadzaniu dezynfekcji sal świetlicowych.
§ 17
Zasady korzystani z biblioteki szkolnej
§ 18
Gabinet profilaktyki zdrowotnej
§ 19
Boisko szkolne
§ 20
Organizacja spotkań oraz narad
ROZDZIAŁ 4
ZADANIA I OBOWIĄZKI UCZNIA
§ 22
1) częste mycie rąk wodą z mydłem (po przyjściu do szkoły należy bezzwłocznie umyć ręce, przed jedzeniem, po powrocie ze świeżego powietrza, po skorzystaniu z toalety);
2) ochrona podczas kichania i kaszlu;
3) unikanie dotykania oczu, nosa i ust.
ROZDZIAŁ 5
ZADANIA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
§ 23
1) zobowiązani są do przyprowadzania wyłącznie dzieci zdrowych– bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych;
2) powinni przestrzegać zasad związanych z przebywaniem w wyznaczonej części na terenie szkoły w trakcie przyprowadzania lub odbierania dzieci;
3) zaleca się rodzicom, aby przed przyprowadzeniem dziecka do szkoły zmierzyły dziecku temperaturę;
4) zakazuje się przyprowadzania do szkoły dziecka, jeżeli w domu przebywa ktoś na kwarantannie lub w izolacji (w takiej sytuacji wszyscy powinni zostać
w domu);
5) w drodze do i ze szkoły rodzice powinni przestrzegać aktualnych przepisów prawa dotyczących zachowania w przestrzeni publicznej i dawać przykład dzieciom.
ROZDZIAŁ 6
ZADANIA I OBOWĄZKI PRACOWNIKÓW
§ 24
Pracownicy zostali poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów sugerujących infekcję dróg oddechowych nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno- epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
§ 25
1) Często myj ręce - Należy pamiętać o częstym myciu rąk wodą z mydłem, a jeśli nie ma takiej możliwości dezynfekować je płynami/żelami na bazie alkoholu (min. 60%). Istnieje ryzyko przeniesienia wirusa z zanieczyszczonych powierzchni na ręce. Dlatego częste mycie rąk zmniejsza ryzyko zakażenia;
2) Podczas powitania unikaj uścisków i podawania dłoni - W ciągu dnia dłonie dotykają wielu powierzchni, które mogą być zanieczyszczone wirusem. Powstrzymaj się od uścisków, całowania i podawania dłoni na powitanie;
3) Unikaj dotykania oczu, nosa i ust- Dłonie dotykają wielu powierzchni, które mogą być zanieczyszczone wirusem. Dotknięcie oczu, nosa lub ust zanieczyszczonymi rękami, może spowodować przeniesienie wirusa z powierzchni na siebie;
4) Regularnie myj lub dezynfekuj powierzchnie dotykowe - Powierzchnie dotykowe w tym biurka, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze muszą być regularnie przecierane z użyciem wody z detergentu lub środka dezynfekcyjnego. Wszystkie miejsca, z których często korzystają ludzie powinny być starannie dezynfekowane;
5) Regularnie dezynfekuj swój telefon i nie korzystaj z niego podczas spożywania posiłków - Na powierzchni telefonów komórkowych bardzo łatwo gromadzą się chorobotwórcze drobnoustroje. Regularnie przecieraj lub dezynfekuj swój telefon komórkowy (np.: wilgotnymi chusteczkami nasączonymi środkiem dezynfekującym). Nie kładź telefonu na stole i nie korzystaj z niego podczas spożywania posiłków;
6) Zachowaj bezpieczną odległość od rozmówcy - Należy zachować co najmniej 1,5 metry odległości z osobą, z która rozmawiamy, twarzą w twarz, która kaszle, kicha lub ma gorączkę;
7) Stosuj zasady ochrony podczas kichania i kaszlu - Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%). Zakrycie ust i nosa podczas kaszlu i kichania zapobiega rozprzestrzenianiu się zarazków, w tym wirusów;
8) Odżywiaj się zdrowo i pamiętaj o nawodnieniu organizmu - Stosuj zrównoważoną dietę. Unikaj wysoko przetworzonej żywności. Pamiętaj o codziennym jedzeniu minimum 5 porcji warzyw i owoców. Odpowiednio nawadniaj organizm. Codziennie wypijaj ok. 2 litrów płynów (najlepiej wody). Doświadczenia z innych krajów wskazują, że nie ma potrzeby robienia zapasów żywności na wypadek rozprzestrzeniania się koronawirusa;
9) Korzystaj ze sprawdzonych źródeł wiedzy o koronawirusie.
§ 26
§ 27
Pracownicy pedagogiczni
1) wyjaśnienia uczniom, jakie obowiązują w szkole zasady i dlaczego zostały wprowadzone. Nauczyciel, w szczególności klas I- III zobowiązany jest przekazać informacje w formie pozytywnej, aby wytworzyć w dzieciach poczucie bezpieczeństwa i odpowiedzialności za swoje zachowanie, a nie lęku;
2) Wietrzenia sali co najmniej raz na godzinę;
3) zwracania uwagi na częste i regularne mycie rąk wodą z mydłem. W przypadku trudności w klasach I- III nauczyciel pomaga w tych czynnościach;
4) sprawdzania warunków do prowadzenia zajęć– dostępność środków czystości
i inne zgodnie z przepisami dotyczącymi. Bhp;
5) dbania o to, by dzieci i uczniowie zachowywały dystans społeczny;
6) ustalenie z rodzicami skutecznych sposobów komunikacji z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej;
7) przekazywania rodzicom informacji o samopoczuciu dziecka lub zauważonych zmianach w zachowaniu w czasie pobytu w szkole.
§ 28
Pracownicy niepedagogiczni
Pracownicy pomocniczy i obsługi zobowiązani są do wykonywania swoich obowiązków zgodnie z indywidualnym zakresem czynności, uwzględniają wzmożone środki bezpieczeństwa (rękawiczki jednorazowe, dezynfekcja dłoni, maseczki).
ROZDZIAŁ 7
ŻYWIENIE
§ 30
Zadania i obowiązki pracowników mających kontakt z żywnością
1) Właściwa higiena rąk;
2) Higiena kasłania/kichania;
3) Zasady bezpieczeństwa żywności;
4) Ograniczenie przez pracowników bliskiego kontaktu z każdą osobą, która ma objawy chorobowe ze strony układu oddechowego (kichanie, kaszel)
1) Przed rozpoczęciem pracy;
2) Przed kontaktem z żywnością;
3) Po zajmowaniu się odpadami/śmieciami;
4) Po zakończeniu procedur czyszczenia/dezynfekcji;
5) Po skorzystaniu z toalety;
6) Po kaszlu, kichaniu, wydmuchaniu nosa;
7) Po jedzeniu, piciu, lub paleniu;
8) Po kontakcie z pieniędz
§ 32
Dostawa i transport żywności
1) są czyste, w dobrym stanie, nie uszkodzone, łatwe do mycia, czyszczenia
i dezynfekcji;
2) zabezpieczają żywność przed zanieczyszczeniem;
3) nie używane do transportu produktów innych niż żywność, które mogą być źródłem zanieczyszczenia;
4) poddane zostały całkowitemu i dokładnemu procesowi mycia, jeśli były używane do transportu innych produktów niosących ryzyko zanieczyszczeń.
§ 33
Zasady organizacji stołówki szkolnej
1) uczniowie szkoły
2) pracownicy szkoły.
1) zapewnienie odpowiedniej odległości stanowisk pracy;
2) stosowanie środków ochrony osobistej (rękawiczki, maseczki) oraz mycie rąk/ używania płynu dezynfekującego;
3) regularne czyszczenie powierzchni (blatów, stołów) i sprzętów;
4) utrzymanie wysokiej higieny, mycia i dezynfekcji stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców.
ROZDZIAŁ 8
ZALECENIA DLA PERSONELU SPRZĄTAJĄCEGO
§ 34
1) założenie rękawiczek jednorazowych i jednorazowej maseczki na nos i usta;
2) umycie i dezynfekcja rąk po zakończeniu czynności i zdjęciu rękawiczek i maseczki,
3) wyrzucenie odpadów do odpowiedniego pojemnika.
1) Biurka;
2) Drzwi;
3) poręcze krzeseł i powierzchnie płaskie, w tym blaty w salach i w pomieszczeniach spożywania posiłków (po każdej grupie);
4) klamki;
5) włączniki światła;
6) poręcze i uchwyty;
7) używane prze dzieci przedmioty.
1) usunięcia wodą zanieczyszczeń przed dezynfekcją;
2) sprawdzenia daty przydatności do użycia (jeśli data jest przekroczona, całkowita dezynfekcja nie jest już gwarantowana);
3) użycia środka w odpowiednim stężeniu (preparat nie zadziała, jeśli będzie źle dozowany);
4) naniesienia na powierzchnię odpowiedniej ilości preparatu niczego nie pomijając;
5) przestrzegania zalecanego czasu zastosowania, pozostawienia preparatu przez wskazany przez producenta okres (dezynfekowana powierzchnia powinna pozostawać wilgotna przez zalecany czas niezbędny do zabicia wirusów).
1) umieścić sprzęt i środki chemiczne w wyznaczonym do ich przechowywania miejscu,
2) zabezpieczyć miejsce przed dostępem do niego innych osób i dzieci,
3) oznaczyć w prowadzonym rejestrze miejsce i czas przeprowadzanej dezynfekcji. Pracownicy odpowiedzialni za sprzątanie zobowiązani są usunąć z sal, przedmioty
i sprzęty, których nie można skutecznie dezynfekować
ROZDZIAŁ 9
WYTYCZNE – ŚROKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ
§ 36
Instrukcje dotyczące prawidłowego założenia i ściągania rękawiczek jednorazowych, maseczek i mycia rąk
1) techniki mycia rąk: https://gis.gov.pl/zdrowie/zasady-prawidlowego-mycia-rak/
2) techniki dezynfekcji rąk https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece/
3) zdejmowania i zakładania rękawiczek i maseczek
https://gis.gov.pl/aktualnosci/koronawirus-jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-rekawice/
https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-maseczke/
§ 37
Postępowanie z odpadami wytwarzanymi w czasie ochrony przed koronawirusem
ROZDZIAŁ 10
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 38
PROCEDURA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK PODEJRZENIA ZAKAŻENIA WIRUSEM COVID- 19 NA TERENIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ W GMINIE MALBORK
§ 1
Cel procedury
Celem niniejszej procedury jest określenie zasad postępowania pracowników, rodziców
i uczniów oraz Dyrektora Szkoły na wypadek podejrzenia zakażenia wirusem
COVID- 19 oraz na wypadek powzięcia informacji o potwierdzeniu zakażenia wirusem na terenie szkoły.
§ 2
Ilekroć w niniejszej procedurze jest mowa o:
1) Szkole, Jednostce – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Gminie Malbork;
2) Dyrektorze– należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej w Gminie Malbork;
3) Rodzicach– należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych dziecka, oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
4) Organie prowadzącym– należy przez to rozumieć Gminę Malbork
§ 3
§ 4
Zasady postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia wirusem COVID- 19 u ucznia
1) natychmiast kontaktuje się telefonicznie z rodzicami dziecka i wzywa do niezwłocznego odbioru dziecka z jednostki, informując o zaobserwowanych objawach;
2) ma prawo powiadomić Policję, Sąd Rodzinny oraz Powiatową Stację Epidemiologiczną w przypadku ignorowania prośby o odbiór ucznia podejrzanego
o zakażenie;
3) wyznacza pracownika, który kontaktuje się telefonicznie z rodzicami pozostałych uczniów i informuje o zaistniałej sytuacji;
4) sporządza listę osób, z którymi uczeń podejrzany o zakażenie miał kontakt, aby
w razie potrzeby przekazać ją powiatowej stacji sanitarno- epidemiologicznej.
1) odbierają dziecko ze Szkoły przy głównych drzwiach wejściowych do budynku jednostki;
2) niezwłocznie informują Dyrektora Szkoły o stanie zdrowia dziecka.
§ 5
Zasady postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia wirusem COVID- 19 u pracownika Szkoły
1) niezwłocznie przerywa swoją pracę;
2) informuje Dyrektora lub osobę wyznaczoną o podejrzeniu;
3) zachowuje stosowny dystans i środki ostrożności, podczas poruszania się po jednostce (wyłącznie w niezbędnym zakresie), aby nie dochodziło do przenoszenia zakażenia;
4) pozostaje w odizolowanym pomieszczeniu w oczekiwaniu na dalsze polecania.
1) wstrzymuje przyjmowanie do Szkoły kolejnych uczniów do czasu umycia i dezynfekcji obszaru, w którym przebywał i poruszał się pracownik;
2) zawiadamia powiatową stację sanitarno- epidemiologiczną (numer znajduje się na tablicy ogłoszeń ) i wprowadza do stosowania na terenie jednostki instrukcje
i polecenia przez nią wydane;
3) zachowuje stosowny dystans i środki ostrożności, w przypadku kontaktu z pracownikiem, u którego podejrzewa się zakażenie;
4) sporządza listę osób, z którymi pracownik podejrzany o zakażenie miała kontakt, aby w razie potrzeby przekazać ją powiatowej stacji sanitarno- epidemiologicznej.
§ 6
Obowiązki Dyrektora w przypadku powzięcia informacji o potwierdzeniu zakażenia wirusem COVID- 19 na terenie Szkoły
§ 7
Czynności wykonywane przez PPIS w związku z potwierdzeniem zakażenia wirusem COVID-19 na terenie Szkoły
§ 8
[1] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. 2020 r. poz. 1356)
„Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało.”
ul. Główna 5
82-200 Malbork